- primaria@primariabt.ro
- Piața Revoluției Nr. 1, Botoșani, Jud. Botoșani
Termenul de eliberare a cărții de identitate este 30 de zile.
Termenul maxim de eliberare a actelor de identitate este de 30 de zile la care se pot adăuga 15 zile prin dispozitia sefului de serviciu conform O.G. 97/2005.
Termenul de eliberare a cărții de identitate este 30 de zile.
Persoanele care au urgențe justificate se pot adresa șefului de serviciu.
Taxele de 1 leu și 7 lei se pot plăti la automatele de plata (locații automate), la sediul Taxe și Impozite Locale din str. Calea Națională nr. 70 sau pe www.ghiseul.ro
Există un automat de plată la parterul Uvertura Mall din str. Calea Națională nr.91.
TOATE ACTELE VOR FI PREZENTATE ÎN ORIGINAL ȘI COPII XEROX
Cetăţenii români aflaţi în străinătate pot depune cererea pentru eliberarea primului act de identitate împreună cu documentele prevăzute de lege la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din statul respectiv.
TOATE ACTELE VOR FI PREZENTATE ÎN ORIGINAL ȘI COPII XEROX
a) cazul schimbării numelui pe cale administrativă – certificatul de naștere și dispoziția de schimbare a numelui pe cale administrativă;
b) cazul schimbării numelui după căsătorie – certificatele de naștere si de căsătorie.
c) cazul schimbării numelui după divorț – certificatul de naștere și actul de divorț (hotărârea de divorț definitivă şi irevocabilă sau certificatul de divorț);
TOATE ACTELE VOR FI PREZENTATE ÎN ORIGINAL ȘI COPII XEROX
TOATE ACTELE VOR FI PREZENTATE ÎN ORIGINAL ȘI COPII XEROX
Dovada adresei de domiciliu se poate face cu unul dintre următoarele documente:
a) acte încheiate în condiții de validitate prevăzute de legislația română în vigoare, privind titlul locativ;
b) declarația scrisă de primire în spațiu a găzduitorului, însoțită de actul de proprietate al acestuia;
Declarația se consemnează pe cererea pentru eliberarea actului de identitate, în prezenta lucrătorului de evidentă a persoanelor. În situația în care găzduitorul nu se poate prezenta, declarația poate fi dată la notarul public, la misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din străinătate ori în prezența polițistului.
c) declarația pe proprie răspundere a solicitantului, însoțită de nota de verificare a polițistului de ordine publică, prin care se certifică existența unui imobil;
d) documentul eliberat de primarii, din care să rezulte că titularul figurează înscris în Registrul agricol cu imobil; – pentru persoanele din mediul rural.
TOATE ACTELE VOR FI PREZENTATE ÎN ORIGINAL ȘI COPII XEROX
FURTUL ACTULUI DE IDENTITATE TREBUIE RECLAMAT DE CĂTRE PERSOANA ÎN CAUZĂ LA UNITATEA DE POLIŢIE PE RAZA CĂREIA S-A PRODUS, ÎN TERMEN DE 24 ORE DE LA CONSTATARE.
ACTUL DE IDENTITATE DECLARAT PIERDUT SAU FURAT, CARE ULTERIOR A FOST GĂSIT DE TITULAR, TREBUIE PREDAT ÎN TERMEN DE 48 ORE LA SERVICIUL PUBLIC COMUNITAR DE EVIDENŢĂ A PERSOANELOR UNDE A FOST DECLARAT EVENIMENTUL.
CARTEA DE IDENTITATE PROVIZORIE SE ELIBEREAZĂ:
a) când persoana în cauză nu posedă toate documentele necesare pentru eliberarea cărţii de identitate;
b) în cazul cetăţenilor români cu domiciliul în străinătate, care locuiesc temporar în România.
DOCUMENTE NECESARE IN PRIMUL CAZ:
DOCUMENTE NECESARE lN AL DOILEA CAZ:
actul de identitate al solicitantului;
documentul cu care se face dovada adresei de reşedinţă, original şi copie;
Reședința se înscrie în actul de identitate la cererea persoanei fizice care locuiește mai mult de 15 zile la adresa la care are locuinţă secundară, alta decât cea de domiciliu.
Mențiunea de stabilire a reședinței se acordă pentru perioada solicitată , dar nu mai mare de un an.
TOATE ACTELE VOR FI PREZENTATE ÎN ORIGINAL ȘI COPII XEROX
La eliberarea actului de identitate, persoana în cauză va preda permisul de ședere eliberat de Autoritatea pentru străini pentru a fi remis structurii emitente împreună cu una dintre copiile certificatului constatator eliberat de Ministerul Justiției ori de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României în străinătate.
Daca persoana care solicită E401 este alta decât soț/soție se impune şi:
TOATE ACTELE VOR FI PREZENTATE ÎN ORIGINAL ȘI COPII XEROX
Primăria Municipiului Botoșani
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to