- primaria@primariabt.ro
- Piața Revoluției Nr. 1, Botoșani, Jud. Botoșani
DESTINATIA ANULUI este un instrument puternic de promovare. Să ne mândrim că suntem Finaliști în competiția DESTINAȚIA ANULUI 2024 ! Pentru aceasta , #Votați Botoșani, Cornișa AquaPark&Sports , în competiția #Destinația_Anului_2024”, la categoria “Distracție și aventură”
Cornișa AquaPark&Sports Botoșani este în cursa pentru „Destinația Anului 2024” la categoria “Distracție și aventură”! Votează și tu pentru nominalizare.
Cei care vor să voteze pentru obținerea acestei titulaturi o pot face până pe 8 mai 2024
https://destinatiaanului.ro/destinatii/voteaza
Asigură-te că ai votat în cel puțin 3 categorii.
Mai ai de făcut un pas: Confirmă votul pe mail!
Pentru a finaliza votul tău, trebuie să validezi adresa de email.
Caută în cutia poștală e-mailul pe care ți l-am trimis și apasă click pe link-ul de validare.
Nu uita să cauți în SPAM dacă nu găsești e-mailul de confirmare.
Ansamblul urban “Piaţa 1 Decembrie 1918” adăposteşte o serie de clădiri vechi cu destinaţie comercială, construite la sfârşitul secolului al XIX-lea.
The “1 Decembrie 1918 Square” urban assembly hosts a series of old buildings destinated for trade, which were built at the end of the 19th century.
Edificiul pe care îl vedem astăzi a fost construit la sfârşitul secolului XVIII în stil eclectic de influenţă germană.
The building was erected at the end of the 18th century, in ecletic style with german influence.
Cuptoarele descoperite în timpul lucrărilor de reabilitare ale Centrului Istoric și a zonei pietonale sunt unice în țară noastră și în prezent fac parte din ansamblul urbanistic conservat al Centrului Vechi din municipiul Botoșani.
Lucrarea a fost realizată de sculptorul Horia Miclescu, botoșănean la origine și a fost dezvelită în vara anului 1929.
Este reprezentat maiorul Grigore Ignat care a fost răpus de gloanțele inamice ale forțelor centrale, în august 1917, împreună cu regimentele pe care le avea în subordine, în bătălia de la Răzoare.
The monument was made by a local sculptor known as Horia Miclescu and was unvielved in 1929.
The statue represents major Grigore Ignat that died in the battle of Razoare in August 1917 alongside two regiments of infantery.
Răscoala țărănească a început în 21 februarie (8 februarie s.v.) 1907 în Flămânzi, Botoșani și s-a răspândit, în perioada următoare, în toată țara. Principala cauză a fost nemulțumirea țăranilor legată de inechitatea deținerii pământurilor, aflat în mâinile a doar câtorva mari proprietari.
Răscoala țărănească a început în 21 februarie (8 februarie s.v.) 1907 în Flămânzi, Botoșani și s-a răspândit, în perioada următoare, în toată țara. Principala cauză a fost nemulțumirea țăranilor legată de inechitatea deținerii pământurilor, aflat în mâinile a doar câtorva mari proprietari.
Casa Ventura a fost construită la sfârşitul sec. XIX în stil neoclasic. Ea poartă numele renumitei Maria Ventura, actriță româncă în limbile franceză și română, de origine evreiască.
Cunoscută în România și sub numele de Mărioara Ventura, iar în Franța ca Marie Ventura.
Casa Văsescu este una dintre cele mai frumoase case boierești din Botoșani și a aparținut lui Alexandru Văsescu, important om politic al secolului XIX. Anul construcției nu este știut cu exactitate, dar unele surse menționează anul 1880, altele 1890 sau 1891.
Pe locul unde este astăzi amplasată o placă comemorativă ce aduce aminte de nașterea poetului Mihai Eminescu se afla în trecut casa în care acesta s-a născut.
Mihai Eminescu, poetul naţional al României, s-a născut pe 15 ianuarie 1850 la Botoşani fiind al şaptelea din cei 11 copii ai căminarului Gheorghe Eminovici, provenit dintr-o familie de ţărani români din nordul Moldovei şi al Ralucăi Eminovici, fiică de stolnic din Joldeşti.
Mihai Eminescu şi-a petrecut copilăria la Botoşani şi la Ipoteşti, în casa părintească şi prin împrejurimi. Între anii 1858 şi 1866, urmează cu intermitenţe şcoala la Cernăuţi.
Între timp, e angajat ca funcţionar la diverse instituţii din Botoşani (la tribunal şi primărie).
Mănăstirea Sfântul Nicolae Popăuți a fost ctitorită de Ștefan cel Mare în 1497.
Monumentul este reprezentativ pentru “stilul moldovenesc” (o îmbinare de elemente bizantice şi gotice) ce s-a cristalizat sub patronajul marelui domn.
Din fresca originală fac parte registrul care ilustrează ciclul Patimilor Mântuitorului, desfăşurat pe absidele naosului şi anumite scene din altar.
O bună parte din pictura interioară datează din secolul al XVI-lea.
St. Nicolae Monastery Popauti was founded by Stefan cel Mare (Stephen the Great) in 1497. The monument is representative for the “Moldavian style” (a mix of Bizantine and Gothic elements) that was crystallized under the patronage of the great ruler. Part of the original fresco depicts the cycle of Christ’s Passions, which range on the nave apses to particular scened on the altar. A great part of the interior painting dates from 16th century.
Biserica Uspenia a fost zidită din porunca doamnei Elena, soţia lui Petru Rareș, datorită căreia oraşul a dobândit statutul de “oraş al Doamnei”. Din 1793, într-o clădire din incinta bisericii a funcţionat şi Şcoala Domnească. în 1872, în clopotniţa bisericii a fost instalat primul orologiu public din oraş. în acest lăcaş a fost botezat la 21 ianuarie 1850 Mihai Eminescu, cel care va deveni poetul naţional.
Uspenia Church was also built upon the urge of Lady Elena, wife of Petru Rares. It might be because of this church that Botosani City became known as “the city of the Lady”. A school used to function in a building within the church area around 1793. On January 21st, 1850, it was in this church that the national Romanian poet Mihai Eminescu was baptized. In 1872, the first public clock of the city was installed in the steeple of this church.
Biserica Sfîntul Gheorghe este a doua ca vechime după Popăuţi (1497) dintre cele existente astăzi în municipiul Botoşani. A fost înălțată în 1551 de doamna Elena, soția lui Petru Rares, care era regentă pentru Ștefan-vodă, fiul său minor. Biserica a fost înălţată după modelul bisericii lui Ştefan cel Mare Popăuţi, în formă de cruce cu turnuleţ la mijloc şi cu intrare pe latura de nord. Este un edificiu de proporţii reduse, fără prea multe elemente decorative şi fără picturi. Este o construcţie tipic moldovenească, asemănătoare mai ales cu Biserica Sfântul Nicolae din Dorohoi.
St. Gheorghe church is the second oldest church still operating in Botosani City, after the church of Popauti (1497). It was erected in 1551 by Lady Elena, wife of Petru Rares, who was a regent for Stefan Voda, his minor child. The church was built upon of the model of Stefan cel Mare’s church in Popauti, bearing the form of a cross with a small tower in the middle and an entrance on the Northern side. It is a small-scale building, without many decorative elements and without any paintings. It is a typically Moldavian building, which resembles a lot St. Nicolae Church from Dorohoi.
În anul 1836 s-a ridicat o capelă catolică şi în anul 1847 s-a construit prima biserică catolică în Botoşani, cu hramul Naşterea Sfântului Ioan Botezătorul. Biserica a fost amplificată şi modificată în forma sa actuală în anul 1872.
Sinagoga Mare Oiche Sil datează din anul 1834.
Declarată monument de arhitectură, este una dintre cele mai vechi şi mai bogat decorate sinagogi din zona Moldovei.
Interiorul dispune de reprezentări minunate cu scene din Ierusalim şi simboluri care reprezintă seminţiile lui Israel.
The Great Synagogue Oiche Sil dates from 1834.
Declared monument of architecture, it is one of the oldest and richest decorated synagogues in Moldova. The interior features beautiful scenes of Jerusalem representations and symbols that represent the tribes of Israel.
Biserica Armeană Sfânta Maria a fost reclădită pe temeliile celei mai vechi biserici armenești din Europa, construită în jurul anului 1350.
Biserica adăpostește și un mic muzeu cu obiecte bisericești vechi de mare valoare: icoane în ulei pe pânză vechi de două secole, obiecte din argint, aur și pietre prețioase, veșminte și acoperăminte cusute cu fir de aur și argint, unicate.
În altarul bisericii armene “Sfanta Maria” s-a aflat prima carte cunoscuta si pastrata din Botosani, “Evanghelia in limba armeana”, copiata in 1354 la Caffa cercetata de Nicolae Iorga in 1928 si aflata acum la Bucuresti. Si astazi in parohia armeana din Botosani mai exista alte 49 carti vechi, din anii 1700-1900, secolele XVIII-XIX, toate in limba armeana.
Casa Ankele, construită în anul 1836, este una dintre casele reprezentative pentru centrul istoric al municipiului Botoșani. Arhitectura este una de influență romantică, la baza cupolei este gravat numele proprietarului, iar cei doi îngeri țin în mană un disc cu blazonul familiei Ankele. Carol Ankele, unul dintre cei mai bogați negustori armeni din Botoșani în perioada interbelică, a avut aici un magazin universal de mașini agricole și un atelier mechanic Magazinul era cel mai mare din oraș și avea la vânzare mărfuri de fabricație germană dintre cele mai variate:mașini agricole și industriale, automobile, piane, patefoane și arme.
Casa Ciomac Cantemir model de casă de târgoveți a vechiului ansamblu medieval din Botoșani a fost construită la 1800 în stil moldovenesc, având un pridvor brâncovenesc. Casa se compune din patru camere: salonul boieresc, atelierul de creație, galeriile de artă și sediul Fundatiei Stefan Luchian (în camera-atelier se pot vedea o serie de obiecte aparţinând pictorului Stefan Luchian: patul de suferinţă, şevaletul de câmp, masa de lucru, paleta, mapa, planșeta, două fotografii, o pagină de jurnal etc.).
Această clădire a fost ridicată de către negustorul evreu Hirsch Sommer la mijlocul secolului al XIX-lea şi are un stil arhitec-tural eclectic.A fost înălţată în 1860, și a adăpostit timp de câţiva ani, o sală de teatru, în care au dat spectacole trupe cunoscute ale timpului, fraţii Vlădicescu şi Matei Millo, Costache Nottara, precum și trupa de actori condusă de Mihail Pascaly din care făcea parte și Mihai Eminescu în calitate de sufleur. în anul 1860-1865, trupele de teatru din Germania, Rusia sau Teatrul Naţional din Bucureşti deveniseră o obişnuinţă la Botoşani. Odată cu ridicarea Teatrului Mihai Eminescu în 1914 de o elită botoşăneană tot mai avidă de cultură, zilele de glorie ale teatrului la casa Sommer s-au încheiat. Membrii familiei Sommer dispăruseră ca prin minune odată cu teatrul. După instaurarea comunismului a început drama acestei case simbol care a adăpostit spectacolele lui Nottara şi patimile creatoare ale lui Eminescu a fost dărâmată parţial în anul 1981. La intervenţia marelui om de cultură Eugenia Greceanu care a reuşit ca prin minune să si convingă pe comunişti că greşesc, casa a fost salvată şi refăcută exact după planurile iniţiale.
Casa Moscovici a fost construită înainte de anul 1872 și refăcută după 1888 de bancherul evreu Boris Moscovici, cel care i-a dat și actuala arhitectură eclectică de factură baroc-palladian.
The Moscovici House was build in 1872 and was property of an important jewish banker named Boris Moscovici. The architecture is an eclectic one, as it combines many western styles
Grigore Antipa House was built in 1860.
The building is distinguished by its eclectic style of French inspiration (with late rococo traces).
It is here that were born the great biologist Grigore Antipa and his brother, naturalist Nicolae Leon.
Primăria Municipiului Botoșani
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to